• English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Докторски уметнички пројекти на увиду јавности
  • Факултет примењених уметности
  • View Item
  •   Home
  • Докторски уметнички пројекти на увиду јавности
  • Факултет примењених уметности
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Култни контекст иконе данас на примерима из индивидуалног стваралаштва - изложба икона

Thumbnail
View/Open
Докторски уметнички пројекат (3.036Mb)
Извештај Комисије (1.531Mb)
doctoral project
Metadata
Show full item record
Author:
Хинић, Јелена, М.
Faculty:
Факултет примењених уметности
On Public Scrutiny:
09-12-2024
Advisor:
Кајтез, Слободан, Б.
Committee members:
  • Чпајак, Горан, Ж.
  • Вујовић, Милка, М.
  • Грубанов, Иван, Ј.
  • Милутиновић, Миодраг, С.
Abstract
Хоризонти теме креативно-теоријског истраживања на нивоу докторских студија на Факултету примењених уметности, најпре, дефинисани су сậмом области примењеног у домену сакралног сликарства, док тематски фокус исходи из сфере личног интересовања и непосредног искуства. Управо проблем контекста представља и својеврстан филтер сакралног сликарства данашњице те се појављује као неминовност када су даља егзистенција и развој црквене културе и уметности у питању. Из тог разлога, шире теоријско полазиште има окосницу у феномену (култног) контекста „православних икона“ те је и знаменито дело историчара и теоретичара уметности Ханса Белтинга – Слика и култ; Историја слике до епохе уметности, препознато као својеврстан кључ за разумевање наше теме, тако што се претпоставка будућности и конструисање слике садашњости темеље на Белтинговом структуралном посматрању и тумачењу прошлости. Предуметничко питање, стога, јесте: Да ли се у оквирима сậмог култа нешто променило тј. да ли је култ (...а то питање је од виталног значаја и за пратећу уметност) сачувао сопствену саморазумљивост у раздобљу појмовне деконструкције? Креативно-практичан део рада, како се може уочити из предочених пројеката, управо отвара постављено питање контекста. У том смислу кроз развој теме предочена су непосредна искуства, како она стицана у раздобљу до истраживања на нивоу докторских студија (житијна икона Преподобног Теоктиста у манастиру Ђурђеви ступови; вотивна икона Богородице Одигитрије са атрибутима Светих страсти и Светим кнезом Лазарем као орансом у цркви Лазарици у Бирмингему (УК Велике Британије); великог хороса храма Светог Саве на Врачару и хороса у цркви Преображења Господњег у манастиру Грађенику (БиХ) тако нарочито у односу на окосницу наше теме – житијну икону Светог Саве за Светоархангелски католикон манастира Ковиљ. Између уметничке праксе и теорије култа поставља се и питање истине, иманентне уметности и њене позиције између историјске и трансцендентне истинитости култа. Поред непосредних, предочена су искуства, утисци и запажања других истраживача у оквирима наведених тематских хоризоната, како би се на нивоу естетике рецепције (уметничких дела) стекао објективнији увид у питање данашњег статуса култа и пратеће уметности. Стога је и закључак у правом смислу изостао али се по себи разуме да реалитет култног контекста, још увек, омогућава виталност сакралног сликарства, дајући простора даљем развоју.

Keywords:
контекст, култ, хришћанство, икона, портрет, Свети Сава, изложба
URI
https://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/707

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of portalFaculties and CollectionsAuthorsMenthorsCommittee MembersThis CollectionAuthorsMenthorsCommittee Members

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback