Show simple item record

dc.contributor.advisorКајтез, Слободан, Б.
dc.contributor.otherЧпајак, Горан, Ж.
dc.contributor.otherВујовић, Милка, М.
dc.contributor.otherГрубанов, Иван, Ј.
dc.contributor.otherМилутиновић, Миодраг, С.
dc.creatorХинић, Јелена, М.
dc.date.accessioned2024-12-09T08:39:38Z
dc.date.available2024-12-09T08:39:38Z
dc.date.submitted2024-12-09
dc.identifier.urihttps://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/707
dc.description.abstractХоризонти теме креативно-теоријског истраживања на нивоу докторских студија на Факултету примењених уметности, најпре, дефинисани су сậмом области примењеног у домену сакралног сликарства, док тематски фокус исходи из сфере личног интересовања и непосредног искуства. Управо проблем контекста представља и својеврстан филтер сакралног сликарства данашњице те се појављује као неминовност када су даља егзистенција и развој црквене културе и уметности у питању. Из тог разлога, шире теоријско полазиште има окосницу у феномену (култног) контекста „православних икона“ те је и знаменито дело историчара и теоретичара уметности Ханса Белтинга – Слика и култ; Историја слике до епохе уметности, препознато као својеврстан кључ за разумевање наше теме, тако што се претпоставка будућности и конструисање слике садашњости темеље на Белтинговом структуралном посматрању и тумачењу прошлости. Предуметничко питање, стога, јесте: Да ли се у оквирима сậмог култа нешто променило тј. да ли је култ (а то питање је од виталног значаја и за пратећу уметност) сачувао сопствену саморазумљивост у раздобљу појмовне деконструкције? Креативно-практичан део рада, како се може уочити из предочених пројеката, управо отвара постављено питање контекста. У том смислу кроз развој теме предочена су непосредна искуства, како она стицана у раздобљу до истраживања на нивоу докторских студија (житијна икона Преподобног Теоктиста у манастиру Ђурђеви ступови; вотивна икона Богородице Одигитрије са атрибутима Светих страсти и Светим кнезом Лазарем као орансом у цркви Лазарици у Бирмингему (УК Велике Британије); великог хороса храма Светог Саве на Врачару и хороса у цркви Преображења Господњег у манастиру Грађенику (БиХ) тако нарочито у односу на окосницу наше теме – житијну икону Светог Саве за Светоархангелски католикон манастира Ковиљ. Између уметничке праксе и теорије култа поставља се и питање истине, иманентне уметности и њене позиције између историјске и трансцендентне истинитости култа. Поред непосредних, предочена су искуства, утисци и запажања других истраживача у оквирима наведених тематских хоризоната, како би се на нивоу естетике рецепције (уметничких дела) стекао објективнији увид у питање данашњег статуса култа и пратеће уметности. Стога је и закључак у правом смислу изостао али се по себи разуме да реалитет култног контекста, још увек, омогућава виталност сакралног сликарства, дајући простора даљем развоју.en
dc.language.isoscen
dc.publisherУниверзитет уметности у Београду, Факултет примењених уметностиsr
dc.sourceФакултет примењених уметностиsr
dc.subjectконтекст, култ, хришћанство, икона, портрет, Свети Сава, изложбаen
dc.titleКултни контекст иконе данас на примерима из индивидуалног стваралаштва - изложба иконаen
dc.typeotheren


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record