Sublimacija reminiscencije - višemedijska instalacija
Metadata
Show full item recordAuthor:
Ilić, DraganaFaculty:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиOn Public Scrutiny:
05-09-2024Advisor:
- Pravdić, Ivan
- Vasić, Čedomir
Committee members:
- Savić, Svetlana
- Zeković, Miljana
- Šuica, Nikola
Abstract
Doktorsko umetnički projekat istražuje koncept sublimacije
reminiscencije, fokusirajući se na fenomen prašine, materijalnog i simboličkog
medijuma, kao posrednika u procesu preobražaja individualnih i kolektivnih
sećanja. Cilj istraživanja je razumeti kako prašina, kao element iz
svakodnevnog okruženja, može da posluži kao katalizator za sublimacije
reminiscencija, tj. transformaciju iskustava i sećanja u novi oblik umetničkog,
kulturološkog i kognitivnog izraza. Prašina kojom se bavim u radu je otpad
prikupljen sa filtera mašine za sušenje veša.
Metodološki pristup radu kombinuje analizu uzoraka prašine, sa različitih
aspekata umetnosti, književnosti, nauke i medija. Analiza uzoraka zaokružena
je teorijskim okvirom, koji takođe uključuje psihoanalitičke koncepte,
filozofske perspektive. Proučavanjem različitih umetničkih i kulturoloških
manifestacija prašine, istraživanje će rasvetliti načine na koje se prošlost
reflektuje, preoblikuje i reinterpretira u prostoru.
Kroz a...nalizu primera iz: umetnosti, arhitekture, književnosti i filma, rad
će ponuditi novi uvid u dinamiku između materijalnog i nematerijalnog,
stvarnog i imaginarnog, i kako prašina deluje kao spona koja povezuje prošlost
i sadašnjost, doprinosi interdisciplinarnom dijalogu.
Doktorski umetnički projekat Sublimacija reminiscencije je višemedijsko
delo, koje problematizuje pitanja, postojanja, trajanja, transformacija i
ostavljanja tragova kroz vidljive i nevidljive tvari, ostatke procesa raspadanja i
razlaganja u vidu prašine, kao materije koja nas okružuje.
Tragom sopstvene poetike, rad sam postavila nelinearno, mada u svojoj
osnovi rad sadrži linearni pristup, jer se kao osnovna nit, tokom celog rada
provlači pojam prašine, a svaki naredni segment rada proističe iz prethodnog i
daje mogućnost pojedinačnog očitavanja fragmenata rada, kao posebne celine.
Tok istraživačkog procesa, uključuje različite postupke proučavanja
uzoraka prašine, fotografisanja eksperimentalnim metodama, skeniranja i
uvećavanja, što je za rezultat imalo uticaja na tok, oblikovanje i razradu
projekta. U rad su utkane teme koje se tiču društvenih okolnosti, a koje su
tokom istraživačkog procesa bile aktuelne. One su neizbežan istorijski aspekt,
koji je inkorporiran u tkivo rada, poput prašine.
U asocijativnom smislu, rad se može povezati sa procesom tkanja i
sagledati kao preplitanje potke i osnove, ali bez zadatog paterna. Prašina je
poput osnove, u koju se naslojavaju niti, kroz vreme. Ako rad uporedim sa
poezijom, prema obrascu mišljenja u slikama, onda se i prostor, očitavanjem
prašine, može tretirati isto, kao poezija u skrivenim slikama prašine.
Ovo višemedijsko delo, kroz interaktivne instalacije, problematizuje
pitanja konstantnih transformacija, zabeleženih u nevidljivim česticama, koje
nas okružuju, dozvoljavajući učesniku da pronađe sopstvenu logiku za
razumevanje teme i sveukupnog projekta.
This doctoral artistic project explores the concept of sublimation of
reminiscence, focusing on the phenomenon of dust as a material and symbolic
medium, acting as an intermediary in the transformation process of individual and
collective memories. The research aims to understand how dust, as an element of
everyday environment, can serve as a catalyst for the sublimation of
reminiscences, i.e., the transformation of experiences and memories into a new
form of artistic, cultural, and cognitive expression.
The methodological approach combines the analysis of dust samples with
various aspects of art, literature, science, and media. The analysis of samples is
complemented by a theoretical framework, which also includes psychoanalytic
concepts and philosophical perspectives. By studying various artistic and cultural
manifestations of dust, the research will elucidate the ways in which the past is
reflected, reshaped, and reinterpreted in space.
Through the analysis of examples ...from art, architecture, literature, and film,
the work will offer a new insight into the dynamics between the material and
immaterial, the real and the imaginary, and how dust acts as a link connecting the
past and present, contributing to interdisciplinary dialogue.
The doctoral artistic project Sublimation of Reminiscence is a multimedia
work that problematizes questions of existence, duration, transformation, and
leaving traces through visible and invisible substances, residues of the processes
of decay and disintegration in the form of dust, as a surrounding matter.
Following my own poetics, I have structured the work non-linearly,
although fundamentally it contains a linear approach, as the concept of dust runs
as a common thread throughout, and each subsequent segment of the work stems
from the previous one, allowing for individual interpretation of fragments of work
as separate entities.The course of the research process involves various procedures for studying
dust samples, experimental photography methods, scanning, and magnification,
which have influenced the course, shaping, and development of the project. The
work incorporates themes related to social circumstances that were relevant
during the research process. They are an inevitable historical aspect that has been
incorporated into the fabric of the work, like dust.
In an associative sense, the work can be linked to the process of weaving
and seen as the intertwining of warp and weft, but without a given pattern. Dust is
like the warp into which threads are deposited over time. If I compare the work to
poetry, following the pattern of thinking in images, then space, through the
interpretation of dust, can also be treated similarly, as poetry in hidden images of
dust.