Vreminiscencija - vizuelna transformacija dramskog vremena kao metod refleksije životnih iskustava u eksperimentalnom filmu
doctoral project
Metadata
Show full item recordAuthor:
Smajović, SamirFaculty:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиOn Public Scrutiny:
05-03-2025Advisor:
- Pavlović, Miloš
- Šijak, Ivan
Committee members:
- Bokan, Siniša
- Milovanović, Aleksandra
- Dimčić, Dragan
Abstract
Umetnički projekat Vreminiscencija predstavlja eksperimentalni film u kojem se istražuju mogućnosti tretiranja filmskog vremena upotrebom vizuelnih efekata i osnovnih strukturnih elemenata filma. Specifična temporalna struktura filma ističe narativne, estetske i simboličke kvalitete koji su postignuti kroz pažljivo osmišljene radne procese. Kroz teorijsku analizu i praktično istraživanje film ispituje prostorno-vremenski fenomen iz realnog života transponovan u filmski medij. Manipulacijom vremena putem vizuelnih efekata, oblikuju se različite dimenzije filmskog realizma, dok se preuređivanjem prostorno-vremenskih odnosa kroz ubrzano, usporeno, inverzno i zaustavljeno kretanje stvaraju novi načini doživljaja vremena na komparativnoj ravni.
Dramsko i psihološko vreme, vreme projekcije, subjektivno i objektivno vreme, reminiscencijsko, realno i nadrealno, imaginarno, interno, konvencionalno, kondenzovano i razvučeno vreme predstavljaju samo neke od metoda igranja vremenom u ovom filmu. ...Te metode ne samo da pružaju nove mogućnosti za istraživanje temporalnih struktura u filmu, nego i uvode nove oblike strukturisanja filmskog dela u celini.
U realizaciji projekta, pored konvencionalne metodologije u izradi filma – pisanja sinopsisa, scenarija, izrade storiborda, snimanja, montaže i postprodukcije – važnu ulogu imaju i vizuelni efekti potpomognuti motion tracking-om, kompozitingom, 3D objektima i kompjuterski generisanom slikom, koji grade posebnu dimenziju priče. Projektom su obuhvaćena i istraživanja vizuelnih efekata kroz istoriju filmske industrije, vrste specijalnih efekata i njihova kategorizacija, te njihov uticaj na tretiranje vremena u filmu.
Tema filma je nesrećan slučaj: pad jednog mladog čoveka nakon kojeg je postao invalid. Telesna ograničenja koja od tog trenutka obeležavaju njegov život osnova su njegove istrajne mentalne borbe da probije granice i proširi svoje intelektualne sposobnosti. Odluka da je sadašnje vreme jedino vreme na koje može da utiče dala je njegovom životu novu dimenziju. Na filmu, taj momenat se odigrava u ključnoj sceni u kojoj glavni lik istovremeno sagledava svoje detinjstvo, mladost i starost, pri čemu sva ta vremena u sceni egzistiraju simultano.Film je inspirisan istinitim događajem. Koristeći svoj umetnički senzibilitet i tehnička znanja, pokušao sam da na specifičan način prikažem intenzitet osećanja i unutarnje borbe čoveka čijim pobedama i porazima prisustvujemo tokom celog života. Imajući u vidu da film kao medij proizvodi snažniju identifikaciju od drugih umetnosti, nadam se da ću ovim radom uspešno preneti poruku da, uprkos sudbinskim preprekama, sloboda izbora uvek postoji, ali se za nju treba istinski boriti.
The artistic project Vreminiscencija represents an experimental film that explores the possibilities of treating film time through the use of visual effects and basic structural elements of cinema. The film’s specific temporal structure highlights its narrative, aesthetic, and symbolic qualities, which are achieved through a meticulously designed processes. Through theoretical analysis and practical research, the film examines a real-life spatio-temporal phenomenon transposed into the cinematic medium. By manipulating time using visual effects, different dimensions of the film realism are shaped, while the rearrangement of spatio-temporal relationships through accelerated, decelerated, reversed, and paused motion creates new ways of experiencing time on a comparative level.
Dramatic and psychological time, projection time, subjective and objective time, reminiscence, real and unreal, imaginary, internal, conventional, condensed, and expanded time are just some of the methods used for ...playing with time in this film. These methods not only provide new possibilities for exploring temporal structures in cinema but also introduce new forms of structuring a film work as a whole.
In the realization of the project, alongside conventional filmmaking methodologies—writing synopses, scripts, production of storyboards, filming, editing, and post-production—visual effects supported by motion tracking, compositing, 3D objects, and computer-generated imagery play a crucial role, adding a unique dimension to the story. The project encompasses research in the field of visual effects through the history of the film industry, types of special effects, their categorization, and their impact on the treatment of time on film.
The theme of the film is a tragic accident, the fall of a young man after which he becomes disabled. The physical limitations that will forever mark his life from that moment on form the basis of his persistent mental struggle to break boundaries and expand his intellectual abilities. His decision that the present is the only time he can influence gives his life a new dimension. In the film, this moment unfolds in a key scene where the main character simultaneously reflects on his childhood, youth, and old age, with all these times existing simultaneously within the scene. Inspired by a true event, I have attempted to depict the intensity of feelings and internal struggles of a man whose victories and defeats we witness throughout his life using my artistic sensibility and technical knowledge. Considering that film as a medium produces a stronger identification than other arts, I hope that this work will successfully convey the message that, despite life's obstacles, the freedom of choice always exists—it just requires an earnest struggle.