„Глигорићева Мар дел Плата – Краљева индијска варијанта“ (документарни филм као мултимедијални пројекат)
doctoral project
Metadata
Show full item recordAuthor:
Ракчевић, ОгњенFaculty:
Факултет драмских уметностиOn Public Scrutiny:
12-12-2024Advisor:
Пековић, мр ГоранCommittee members:
- Поповић, мр Зорана
- Павловић, Милош
- Бокан, Синиша
- Голубовић, Срдан
Abstract
Уметнички пројекат „Глигорићева Мар дел Плата – Краљева индијска варијанта“ у свој
центар ставља различите могућности представљања како лика тако и дела нашег великог
српског шахисте Светозара Глигорића и његов допринос светском шаху. Смисао овог
уметничког истраживања и рада на пројекту јесте покушај откривања корака ка
оригиналнијем типу продукциjе документарног филма, који нове технологиjе ставља
првенствено у службу надоградње виртуелног живота основне идеjе. Ново време доноси
и нове потребе, као и нов начин конзумирања садржаја. У новом времену је све теже
заинтересовати гледаоца да прати садржај. Почетне тачке у истраживању јесу књиге
Била Николса „Увод у документарни филм“, Владимира Петрића „Развој филмских
врста“ и аудио-визуелна дела: краткометражни играни филм „40 шаховских табли“ (40
Chess Boards), аргентинског редитеља Алфонса Гастиабура из 2020. године, и
дугометражни документарни филм „Михаил Таљ – Жртва краљице“ (Жеретва
королевь), руске редитељке Марине Орл...ове, различита аудио-визуелна дела на граници
између играног и документарног, као и она која имају шах за тему. Резултат рада требало
би да буде отварање нових комуникацијских канала и давање нове улоге документарном
филму у ери дигиталних медија. Односно истраживања потенцијала документарног
филма у том правцу. Циљ и сврха овог уметничко-истраживачког рада јесте стварање
нових комуникацијских канала и креирање нове улоге документарног филма, али и
сагледавање могућих облика стварање новог, савременог продукцијског модела коjи би,
након што успе, по свему имао утицаj и на друге креативне продуценте да крену сличним
путем и прошире и унапреде неограничене могућности које отварају нове технологије
дигиталне ере двадесет првог века. Намера јесте да филм надрасте свој првобитни облик
и коауторством оних који, прихватајући тему, накнадним избором додатног материјала
учествују у стварању новог живог виртуалног облика који се мења и расте. Тако су, у
верзији филма на интернет сајту, јасно одређене фусноте које предвиђају могућност да
гледалац четири пута, током гледања филма, открива додатне делове који нису ушли у
главни ток филма. Предмет овог истраживања, осим основне теме, јесте и нов начин
развоја пројекта претпродукције, продукције, финализације, промоције и пласмана
документарног филма.
The artistic project "Gligorić's Mar del Plata – King's Indian Variation" focuses on exploring
various approaches to representing both the persona and work of the esteemed Serbian chess
master Svetozar Gligorić, highlighting his contributions to global chess. The essence of this
artistic research lies in the endeavor to develop a more original model of documentary
filmmaking, one that leverages modern technology primarily to enhance the virtual life of its
core idea. The evolving era brings not only new needs but also an altered mode of content
consumption, making it increasingly challenging to engage audiences.
The foundational sources for this investigation include Bill Nichols' Introduction to
Documentary, Vladimir Petrić's Development of Film Genres, as well as audio-visual works
such as 40 Chess Boards, a short film by Argentinian director Alfonso Gastiaburo (2020),
and Mikhail Tal – Queen's Sacrifice by Russian director Marina Orlova, alongside other audiovisual
works ...at the intersection of fiction and documentary that use chess as a thematic
framework.
The anticipated outcome of this project is to establish new channels of communication and
redefine the role of documentary film in the digital media era, examining its potential in that
direction. The purpose of this artistic-research endeavour is not only to create new avenues of
communication and reinvent documentary film's role but also to explore forms for developing
a modern production model. Should it succeed, it may inspire other creative producers to
pursue similar paths and to broaden and enhance the unlimited possibilities presented by the
new technologies of the 21st-century digital era.
The intent is for the film to transcend its initial form, with viewers participating as co-authors
by selecting additional material to create a dynamic, evolving virtual structure. The online
version of the film specifies footnotes that allow the viewer to discover four additional
segments during the main narrative. This research, in addition to its primary theme, also
addresses an innovative approach to pre-production, production, post-production, promotion,
and distribution of documentary film projects.