Od identifikacije do participacije putem filma Video instalacija
umetnički projekat
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Marković, MarkoFakultet:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиNa uvidu javnosti:
11-12-2024Mentor:
Pavlović, MilivojČlanovi komisije:
- Vasić, Čedomir
- Kruljac, Vesna
- Radojković, Slobodan
- Dimčić, Dragan
Sažetak
U doktorskom umjetničkom projektu pod naslovom Od identifikacije do participacije
putem filma, istražujem mogućnost stvaranja višemedijskog djela kroz potencijal
kinematografije. U realizaciji ovog projekta koristim dramatične, žanrovski različite filmove
koje metodom aproprijacije i postprodukcije transformišem u diskurs video instalacije. Ključni
element rada je odabir završnih scena filmova koje imaju poseban značaj za mene, u koje se
inkorporiram koristeći tehniku montaže. Inspiracija za ovaj rad polazi iz romana Morelov Izum
(Adolfo Bjoj Kasares).
Metodološki okvir rada temelji se na interdisciplinarnom pristupu, koji obuhvata teorijska i
praktična istraživanja. U teorijskom dijelu istražuje se odnos između vizuelne umjetnosti i
filma, kao i povezanost teorije umjetnosti i filmske teorije. Prvo poglavlje bavi se ključnim
izražajnim sredstvom filma – pokretnom slikom – s naglaskom na njen višemedijski karakter.
Drugo poglavlje istražuje problem filmske aure, dok se u tre...ćem analiziraju načini na koje stari
filmovi oblikuju nove narative, uključujući studije slučaja koje primjenjuju metode
umjetničkog istraživanja korišćene u praktičnom dijelu projekta. Četvrto poglavlje,
Imobilizacija posmatrača, razmatra fenomen zarobljenosti tijela u ekranizovanoj kulturi i
savremene prakse njegovog oslobađanja i uključivanja u rad. Peto poglavlje fokusira se na
digitalno komponovanje, sa posebnim naglaskom na savremene principe i softverske alate
kojima novi mediji transformišu film. U praktičnom dijelu rada analiziraju se odabrani filmovi,
među kojima su Avantura (Mikelanđelo Antonioni), Diplomac (Majk Nikols), Melanholija
(Lars fon Trir), Slatki život (Federiko Felini) i Jastog (Jorgos Lantimos). Ovi filmovi
predstavljaju primarnu literaturu i polazište doktorskog umjetničkog projekta.
Opravdanost doktorskog projekta leži u postavljanju kritičkog okvira za rekontekstualizaciju
filma unutar vizuelne umjetnosti, kao i u istraživanju načina na koje višemedijski projekti, koji
spajaju vizuelnu umjetnost i film, mogu ponuditi nove oblike identifikacije i participacije u
kulturi pokretnih slika.
In doctoral artistic project titled From Identification to Participation through Film, I
explore the potential of creating a multimedia work through the possibilities of
cinematography. In the realization of this project, I use dramatic, genre-diverse films, which I
transform into the discourse of video installation through the methods of appropriation and
post-production. A key element of the work is the selection of final scenes from films that hold
special significance for me, into which I incorporate myself using montage techniques. The
inspiration for this work originates from novel The Invention of Morel (Adolfo Bioy Casares).
The methodological framework of the work is based on an interdisciplinary approach,
including both theoretical and practical research. The theoretical part examines the relationship
between visual art and film, as well as the connection between art theory and film theory. The
first chapter addresses the key expressive medium of film – the moving i...mage – with an
emphasis on its multimedia character. The second chapter explores the issue of filmic aura,
while the third analyzes how old films shape new narratives, including case studies that apply
artistic research methods used in the practical part of the project. The fourth chapter, The
Immobilization of the Viewer, considers the phenomenon of the body's entrapment in screen
culture and contemporary practices of its liberation and engagement in the artwork. The fifth
chapter focuses on digital compositing, with particular emphasis on contemporary principles
and software tools through which new media transform film. The practical part of the work
analyzes selected films, including L'Avventura (Michelangelo Antonioni), The Graduate (Mike
Nichols), Melancholia (Lars von Trier), La Dolce Vita (Federico Fellini) and The Lobster
(Yorgos Lanthimos). These films represent the primary literature and starting point of the
doctoral artistic project.
The justification for the doctoral project lies in establishing a critical framework for the
recontextualization of film within visual art, as well as in exploring how multimedia projects
that combine visual art and film can offer new forms of identification and participation in the
culture of moving images.