Show simple item record

dc.contributor.advisorPavlović, Milivoj
dc.contributor.otherVasić, Čedomir
dc.contributor.otherKruljac, Vesna
dc.contributor.otherRadojković, Slobodan
dc.contributor.otherDimčić, Dragan
dc.creatorMarković, Marko
dc.date.accessioned2024-12-11T11:09:36Z
dc.date.available2024-12-11T11:09:36Z
dc.date.submitted2024-12-11
dc.identifier.urihttps://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/711
dc.description.abstractU doktorskom umjetničkom projektu pod naslovom Od identifikacije do participacije putem filma, istražujem mogućnost stvaranja višemedijskog djela kroz potencijal kinematografije. U realizaciji ovog projekta koristim dramatične, žanrovski različite filmove koje metodom aproprijacije i postprodukcije transformišem u diskurs video instalacije. Ključni element rada je odabir završnih scena filmova koje imaju poseban značaj za mene, u koje se inkorporiram koristeći tehniku montaže. Inspiracija za ovaj rad polazi iz romana Morelov Izum (Adolfo Bjoj Kasares). Metodološki okvir rada temelji se na interdisciplinarnom pristupu, koji obuhvata teorijska i praktična istraživanja. U teorijskom dijelu istražuje se odnos između vizuelne umjetnosti i filma, kao i povezanost teorije umjetnosti i filmske teorije. Prvo poglavlje bavi se ključnim izražajnim sredstvom filma – pokretnom slikom – s naglaskom na njen višemedijski karakter. Drugo poglavlje istražuje problem filmske aure, dok se u trećem analiziraju načini na koje stari filmovi oblikuju nove narative, uključujući studije slučaja koje primjenjuju metode umjetničkog istraživanja korišćene u praktičnom dijelu projekta. Četvrto poglavlje, Imobilizacija posmatrača, razmatra fenomen zarobljenosti tijela u ekranizovanoj kulturi i savremene prakse njegovog oslobađanja i uključivanja u rad. Peto poglavlje fokusira se na digitalno komponovanje, sa posebnim naglaskom na savremene principe i softverske alate kojima novi mediji transformišu film. U praktičnom dijelu rada analiziraju se odabrani filmovi, među kojima su Avantura (Mikelanđelo Antonioni), Diplomac (Majk Nikols), Melanholija (Lars fon Trir), Slatki život (Federiko Felini) i Jastog (Jorgos Lantimos). Ovi filmovi predstavljaju primarnu literaturu i polazište doktorskog umjetničkog projekta. Opravdanost doktorskog projekta leži u postavljanju kritičkog okvira za rekontekstualizaciju filma unutar vizuelne umjetnosti, kao i u istraživanju načina na koje višemedijski projekti, koji spajaju vizuelnu umjetnost i film, mogu ponuditi nove oblike identifikacije i participacije u kulturi pokretnih slika.en
dc.description.abstractIn doctoral artistic project titled From Identification to Participation through Film, I explore the potential of creating a multimedia work through the possibilities of cinematography. In the realization of this project, I use dramatic, genre-diverse films, which I transform into the discourse of video installation through the methods of appropriation and post-production. A key element of the work is the selection of final scenes from films that hold special significance for me, into which I incorporate myself using montage techniques. The inspiration for this work originates from novel The Invention of Morel (Adolfo Bioy Casares). The methodological framework of the work is based on an interdisciplinary approach, including both theoretical and practical research. The theoretical part examines the relationship between visual art and film, as well as the connection between art theory and film theory. The first chapter addresses the key expressive medium of film – the moving image – with an emphasis on its multimedia character. The second chapter explores the issue of filmic aura, while the third analyzes how old films shape new narratives, including case studies that apply artistic research methods used in the practical part of the project. The fourth chapter, The Immobilization of the Viewer, considers the phenomenon of the body's entrapment in screen culture and contemporary practices of its liberation and engagement in the artwork. The fifth chapter focuses on digital compositing, with particular emphasis on contemporary principles and software tools through which new media transform film. The practical part of the work analyzes selected films, including L'Avventura (Michelangelo Antonioni), The Graduate (Mike Nichols), Melancholia (Lars von Trier), La Dolce Vita (Federico Fellini) and The Lobster (Yorgos Lanthimos). These films represent the primary literature and starting point of the doctoral artistic project. The justification for the doctoral project lies in establishing a critical framework for the recontextualization of film within visual art, as well as in exploring how multimedia projects that combine visual art and film can offer new forms of identification and participation in the culture of moving images.en
dc.language.isoscen
dc.publisherУниверзитет уметности у Београду, Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиsr
dc.sourceИнтердисциплинарне студије Универзитета уметностиsr
dc.subjectpokretne slike, film, simulacija, identifikacija, aura, posmatračen
dc.subjectmoving images, film, simulation, identification, aura, spectatoren
dc.titleOd identifikacije do participacije putem filma Video instalacijaen
dc.typeotheren


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record