Muzička koncepcija radijskog diskursa versus auditorijum - vidovi transformacija međusobnih relacija sagledanih u interdisciplinarnom polju teorije medija
doktorska disertacija
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Karan, MarijaFakultet:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиDatum odbrane:
06-06-2019Mentor:
Popović Mlađenović, TijanaČlanovi komisije:
- Daković, Nevena
- Masnikosa, Marija
- Ćirić, Marija
- Radović, Branka
Sažetak
Od dvadesetih godina dvadesetog veka do danas radio je kontinuirano dominantan i
uticajan masmedij. Ključni element koji oblikuje radijski diskurs jeste muzika, to jest
muzička koncepcija. Kao sredstvo kojim se najbolje korespondira sa auditorijumom, te
utiče na formiranje ukusa i kriterijuma, radijska muzička koncepcija predstavlja krucijalnu
komponentu društvene uloge tog masmedija. Radijski auditorijum, konkretnije njegova
pozicija u smislu primaoca/recipijenta, ali i pošiljaoca poruka u komunikacijskoj šemi
pošiljalac→ poruka→ primalac kontinuirano intrigira istraživače masmedija i tumače
odnosa na relacji masmedij/radio ↔ publika. Od istorijske retrospektive do savremene
pozicije, bilo da je reč o pasivnom, aktivnom, interaktivnom, te preaktivnom auditorijumu,
vremenom, komunikacijski krug je na relaciji radijski diskurs ↔ auditorijum od
jednosmernog transformisan u višesmerni. Naime, razvojem masmedijske, a naposletku i
digitalne pismenosti, radijski auditorijum je spo...soban da samostalno dekodira poruke, a
postepeno raste i njegova moć uticaja na programske i muzičke sadržaje. Ipak, razvoj
komercijalnih medija i tržišni imperativi postepeno okreću točak istorije unazad i vraćaju
radijski auditorijum u podređenu poziciju, pogotovo kada je reč o muzičkim sadržajima i
subliminalnim porukama koje se upućuju kroz muzičko uređivanje. U savremeno doba,
prevlast informaciono-komunikacionih tehnologija utiče na formiranje novog
masmedijskog poretka u čijem konekstu nastaje i funkcioniše Globalna mreža (kao
sinonim za Internet). Ključna reč koja se vezuje za poziciju radija i radijskog auditorijuma,
te i muzičke koncepcije kao najvažnijeg elementa, u novoj internet sferi jeste –
konvergencija. Ne samo da tradicionalni radio u svom internet ruhu postaje unapređena
varijanta postojećeg masmedija, već radio na internetu jeste zapravo nova (audio-vizuelna)
masmedijska forma. Transformacijom samog medija, neminovno se transformiše i njegov
auditorijum. Uz mogućnost uređivanja i plasiranja muzičkih sadržaja po sopstvenom
izboru auditorijum je muzički urednik. Prepoznat kao neaktivan i pasivan, potom medijski
opismenjen i analogno tome aktivan, te interaktivan razvojem interneta i novih tehnologija,
auditorijum se u eri hiper-informisanosti nalazi u fazi koja podrazumeva njegovo
„preaktivno” delovanje. Naime, reč je o publici koja ne samo da odabira, menja, dopunjava
i distribuira sadržaj, već ga samostalno kreira nesagledivim obimom informacija i alata.
Ova studija obuhvatila je značajnu periodiku od preko devedeset godina kako bi se jasno
sagledali vidovi transformacije kako radija kao masmedija, tako i radijskog auditorijuma, a
kroz prizmu najznačajnijeg komunikacijskog elementa – muzike, to jest muzičke
koncepcije radijskog diskursa. Adekvatan istraživački okvir čine programi Radio Beograda
kao javnog servisa, te komercijalnih domaćih formatizovanih radio stanica, uz povremeni
osvrt na svetske pandane.
Since the 1920s to the present Radio is continuously dominant and influential mass media.
The key element that forms radio discourse is the music, i.e music concep. As a medium
that best corresponds with the auditorium, and influences the formation of tastes and
criteria, the radio music concept represents the crucial component of the social role of this
mass media. The radio auditorium, more specifically its position in terms of the recipient,
but also as the message sender in the communication scheme the sender → message → the
recipient, continuously intrigues the mass media experts and researchers of the relation the
mass media/radio ↔ audience. From a historical retrospective to a contemporary position,
whether it's a passive, active, interactive or an overactive auditorium, over time, the
communication circle radio discourse ↔ the auditorium has been transformed from oneway
into a multi-directional. Namely, through the development of mass media, and
ultimately digital l...iteracy, the radio auditorium is capable of decoding messages
independently, and its power of influence on radio program and music content is gradually
increasing. However, the development of commercial mass media and market imperatives
gradually turn the wheel of history backwards and return the radio auditorium to a
subordinate position, especially when it comes to music content and subliminal messages
that are directed through music editing. In modern times, the predominance of information
and communication technologies influences the formation of a New Mass Media Order in
which the Global Network (as a synonym for the Internet) contex is created and
functioning. The key word that relates to the position of radio and radio auditorium, as well
as music concept as the most important radio tool, in the new Internet sphere is -
convergence. Not only traditional radio in internet sphere became upgraded version of the
existing mass media, but it has actually became also new (audio-visual) mass-media form.
The transformation of the media, inevitably transforms its audience. With the possibility of
editing and placing music content of its own choice, the auditorium is a music editor.
Recognized as inactive and passive, then media literate and analogously – active, and
interactive with the development of Internet and new technologies, the auditorium in the
era of hyper-information is in the phase that implies its „overactive” action. Namely, it is
about an audience that not only selects, modifies, complements and distributes content, but
automatically creates it with an incredible amount of information and tools. This study
included a significant period of over ninety years in order to clearly see the ways of
transformations of radio as mass media, as well as a radio auditorium, and through the
prism of the most important element of communication – music, that is, the music concept
of radio discourse. An adequate research framework consists of the Radio Belgrade
programs as a public broadcaster, and domestic commercial format radio stations, with
occasional reference to the global counterparts.