MALI RATOVI Umetnički projekat u virtuelnom prostoru
umetnički projekat
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Stojanović, JovanaFakultet:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиDatum odbrane:
27-06-2016Mentor:
- Dinulović, Radivoje
- Vasić, Čedomir
Članovi komisije:
- Bajić, Mrđan
- Ćirić, Rastko
- Pravdić, Ivan
Sažetak
Ciljevi rada Glavni cilj teorijskog rada jeste pojašnjavanje i teorijska eksplikacija praktičnog rada
"Mali ratovi" finalizovanog u formi internet veb sajta. Kako je glavna okosnica rada
autobiografija/samoizlečenje, najviše pažnje u tekstu posvećeno je ovim temama. Pored njih, u
tekstu takođe razmatram i koncepte autorstva, bolesti, zazornog, privatnosti, aproprijacije, veba i
novih medija. Savremene društveno-kulturne okolnosti u kojima se javljaju psihosomatske
bolesti/poremećaji u vezi sa kojima je rad nastao, široko su shvaćene sa ciljem davanja što
celovitije slike problematike koja je u posrednoj ili neposrednoj vezi sa elementima praktičnog
rada.
Osnovna teza rada Osnovna teza teorijskog rada tiče se postavljanja teorijskog okvira oko glavne
teze praktičnog rada – mogućnosti ili nemogućnosti autobiografske umetničke prakse kao
samoterapijskog procesa. Naziv "Mali ratovi" pozajmljen iz istoimene igre za decu koju je osmislio
britanski pisac H. Dž. Vels. Paradoksalni o...dnos ove dve reči u kontekstu rada potentno aludira na
unutrašnju borbu između ozdravljenja i bolesti, ali i na večni sukob u procesu stvaranja umetnosti.
Teorijski okvir Teorijski okvir rada sastoji se od kontekstualizacija i razmatranja sledećih
fenomena: postmodernizam, prisvajanje, remiks, autorstvo, autobiografija, zdravlje, bolest,
psihosomatika, "zazorno" i veb/net art, kroz teorijsku analizu i studije slučaja primera iz umetnosti
i popularne kulture. U uvodnoj analizi razmatrano je višestruko značenje pojma postmodernizam
u kontekstu koji je definisao teoretičar Čarls Čenks, dok je remiks prepoznat kao jedan od ključnih
modela savremene kulturne i umetničke produkcije. Kao polazište u problematici aproprijacije,
autorstva i autobiografije, kao centralnih za praktični rad, korišćene su koncepti Rolana Barta,
Roberta Nelsona i Laure Markus. Za razmatranje pojma zdravlja i psihosomatskih bolesti kao
fenomena kulture korišćene su knjige Dejvida Morisa i Pjera Martija. Za objašnjenje pojma
"zazornog" korišćeni su radovi Julije Kristeve i Barbare Krid, dok su za analizu veb/net arta pored
ostalih bili neophodni tekstovi Leva Manoviča i Olivera Graua.
The main objective of theoretical part of the project lies in explanation and theoretical explication
of the artwork "Little Wars" which is finalized in the form of internet website. As the the work is
grounded in relation of autobiography and self-therapy, largest part of the text is dedicated to these
topics. Besides them, I also discuss concepts of authorship, illness, privacy, abjection,
appropriation, the body and new media. Contemporary social and cultural circumstances which
perpetuate psychosomatic disorders, are regarded in the broadeset sense with the aim of providing
a more comprehensive picture of the problems directly or indirectly related to the elements of the
artwork.
Basic thesis of textual work lies in the forming the theoretical framework around the main thesis
of the artwork – posiblities or constrictions of autobiographical art practice as a self-therapeutic
process. Title "Little Wars" is borrowed from the eponymous game for children designed by the
Bri...tish writer H. G. Wells. Paradoxical relationship of these two words in the context of the
proposed artwork potently alludes to the inner struggle between healing and illness, but also to the
eternal conflict in the process of creating art.
The theoretical framework consists of contextualization and discussion of the following
phenomena: postmodernism, appropriation, remix, authorship, autobiography, health, disease,
psychosomatic, abjection; web / net art through theoretical analysis and case study examples from
the arts and popular culture. In the introductory analysis I discuss multiple meanings of the
postmodern in the context that was defined by the theorist Charles Jenks, while I find that remix
is one of the key models of contemporary cultural and artistic production. As a starting point in
the discussion of appropriation, authorship and autobiography, as central to practical work, I used
the concepts of Roland Barthes, Robert Nelson and Laura Markus. For a discussion of the concept
of health and psychosomatic diseases as a phenomenon of culture I used books by David Morris
and Pierre Marty. For an explanation of the abjection, I used the concepts of Julia Kristeva and
Barbara Creed, while for the analysis of web/net art texts of Lev Manovich and Oliver Grau were
essential.