Евокација мотива народног веза и тканица у новом простору слике - просторна инсталација
umetnički projekat
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Гордић, Александра А.Fakultet:
Факултет примењених уметностиDatum odbrane:
23-10-2023Mentor:
Ђулизаревић Карановић, Селма М.Članovi komisije:
- Шћепановић, Владислав С.
- Грубанов, Иван Ј.
- Тодовић, Зоран
- Кузмановић, Бранка К.
Sažetak
Овај рад се бави евокацијом мотива народног веза и тканица као и њиховог превођења у медиј слике. Имајући у виду да се овим проблемом, пре свега бавила примењена уметност и дизајн, циљ ми је био да сложену природу мотива нашег женског рукотворства имплементирам у савремени ликовни рукопис и остварим тиме један нови сликарски доживљај. Такође, било је важно одредити и улогу традиционалне уметности у формирању идентитета једног народа, али и успостављања духовног простора који је освајала жена као стваралац.
Проживљавајући сопствено визуелно наслеђе, у истраживању сам се концентрисала на орнаменте и структуре пиротских ћилима и типологију народног веза. У вези с тим, пре свега сам се бавила анализом, семантиком и пореклом мотива, као и функцијом женског текстилног рукотворства у свакодневном животу нашег народа. Како је наш декоративни текстил композиционо и колористички врло промишљен, рад је обухватио и организациону структуру пиротских ћилима, као и улогу боје при одређивању каракт...ера традиционалног текстилног рукотворства. Посебну пажњу обратила сам на улогу злата, односно златних обојења у овим радовима, као и на улогу подлоге на којој се везло.
Имајући у виду сложеност предмета истраживања, јасно је да су сви овде анализирани аспекти могли бити повод за стварање различитих визуелних поетика, наговештених још крајем XIX и почетком XX века. У раду сам навела и неколико значајних аутора који егзистирају на савременој уметничкој сцени код нас и који су управо свој рад поставили на корелацији са различитим феноменима народног веза и тканица.
Посебна поглавља посвећена су анализи радова који евоцирају све наведене аспекте народног веза и тканица, доводећи их у један другачији контекст, који провоцира нови простор слике. Како је на сликама кроз њихову појавност могуће реконструисати читав процес аналитичког мишљења, као и поступак сликања, теоријску потпору рада чине идеје појединих мислилаца аналитичке естетике. Промена контекста мотива, као и организација сликаног поља по узору на композиционе целине у ћилимарству, указују на нужну интерпретацију и дескрипцију слика. Стога текст прате репродукције слика, као и њихова поставка у простору, чиме се ближе одређујем према предмету истраживања задатом овим радом