Изван и изнутра. Мобилне транспарентне скулптуре и њихов унутрашњи садржај
umetnički projekat
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Aralica, ĐorđeFakultet:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиDatum odbrane:
29-10-2020Mentor:
Karanović, BranimirČlanovi komisije:
- Šuica, Nikola
- Rapajić, Svetozar
- Vasić, Čedomir
- Gnjatović, Ana
Sažetak
Мобилне транспарентне скулптуре и њихов унутрашњи садржај је докторски
пројекат на Интердисциплинарним докторским уметничким студијама Универзитета
уметности у Београду, група за Вишемедијску уметност. Дисертација се бави
истраживањем потенцијалног представљања унутрашњег постора скулптуре и његовог
активног укључивања у уметнички створену реалност. Како је замишљен и остварен,
докторски пројекат се састоји од теоријског дела, из кога је произашао практични део,
финализован на изложби под насловом Изван и изнутра.
Теоријски део дисертације поникао је из ауторовог уметничког интересовања за
мобилне и транспарентне скулптуре. Полазећи од ове теме, дисертација посебно
разматра улогу физичке површине скулптуре као границе између два простора –
спољашњег реалног простора и унутрашњег простора уметничке реалности. Због
комплексности замишљеног финалног уметничког пројекта, истраживање је било
усредсређено на неколико теоријских проблема. Међу њима су владајући модели у
проучавањ...у и интерпретацији уметности, као и теоријске студије о утицају уметности
и њених формалних компоненти на сферу људске психологије и људског опажања
уметности.
Преко разматрања ових категорија формиран је аналитички оквир за
дефинисање и истраживање релевантних уметничких пракси. Као резултат, увид у
праксу авангардних покрета раног двадесетог века, посебно њиховог иновативног
приступа у архитектури и скулптури, допринео је уобличавању полазне концепцијске
равни за даље бављење појмовима покрета и унутрашњег скулпторалног простора.
Комбинујући резултате уметничке теорије и уметничке праксе, аутор је издвојио
5
компоненте покрета, уоквиравања и виђења (погледа) као главна умeтничка средства у
разрешавању проблема дихотомије спољашњег и унутрашњег скулпторалног простора.
Финални део пројекта, изложба под насловом Изван и изнутра, презентовала је
десет скулптура, и пратећи визуелни – фотогафски, сликани и видео – материјал.
Свеукупност изложених уметничких радова осмишљена је у складу са претходно
поменутим категоријама покрета, уоквиравања и виђења – презентација скулптура се
осврће на идеју покрета; категорија уоквиравања је заступљена у физичком присуству
или одсуству на сликама и скулптури; а виђење споља и виђење изнутра су основна
тема видео и фотографског материјала.
Mobile Transparent Sculptures And Their Inner Contents is a doctoral project pursued
at the Group for Multimedia Art at the Interdisciplinary Doctoral Art Studies of the
University of Arts in Belgrade. The dissertation focuses on the exploration of the potential
presentation of the interior sculptural space and its inclusion in artistically created reality. The
project consists of theoretical study, that provided basis for the final practical project
presented by the art exhibition From the Inside and the Outside.
Theoretical part of the dissertation stemmed from the author's own artistic interests in
mobile and transparent sculpture. In this respect, his particular concern was to explore the
role of the sculpture's physical surface as a barrier between two spaces – the exterior space of
reality and the interior space of art reality. Because of the complex character of the
envisioned art project, the research focuses on several theoretical fields. These include the
predomina...nt models in the study of the origins and the interpretations of art, as well as the
studies in the impact of art and its formal components on the realm of human psychology and
the human perception of art.
These categories provided the analytical framework in defining and exploring
pertinent art practices. In this, the consideration of early twentieth-century Avant-garde
movements, especially their novel approach to architectural and sculptural creation, provided
an initial conceptual domain in further addressing the categories of motion and the interior
sculptural space. Combining the results from the art theory and the art practice, the author
distinguished the components of motion, framing, and gaze, as the major artistic devices in
addressing the issue of dichotomy of exterior and interior sculptural space.
The concluding part of the project, the exhibition From the Inside and the Outside,
thus, presented ten sculptures, followed by visual – photographic, painted, and video –
material. The composite of presented artworks was designed to address the above mentioned
categories of motion, framing, and gaze – the display of the sculptures relates to the idea of
motion; the category framing is represented the physical presence (or absence) in the
paintings and sculpture; and the inner and outer gaze is the theme of the video and
photographic material.