Перспектива сазревања фрагилног идентитета; Алмодовар: Гранични феномени
doktorska disertacija
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Petrović, KatarinaFakultet:
Факултет драмских уметностиDatum odbrane:
27-09-2016Mentor:
Mandić, dr TijanaČlanovi komisije:
- Vuksanović, dr Divna
- Škorc, dr Bojana
- Janković, dr Aleksandar
- Jašović Gašić, dr Miroslava
Sažetak
Ovo istraživanje predstavlja psihološko-psihijatrijsku analizu u oblasti filmske umetnosti . Polazi
od problemski definisanog predmeta istraživanja koji se odnosi na fenomen „paradoksalnog
optimizma“ specifično uobličenog u interpretaciji Pedra Almodovara. Autor je u svojim
filmovima u centar interesovanja postavio prototip junaka koji u evropskoj kulturi poznog XX
veka manifestuje traume uklapanja u nekoherentnu strukturu savremenog sveta i koji anagažuje
ekstremna, nepredvidiva, klinički upadljiva ponašanja. Zbog kompleksnosti samog predmeta
istraživanja koji nameće suštinsko pitanje „da li je istinski susret među ljudskim bićima još uvek
moguć,“ istraživanje je usmereno na dublju analizu pojedinca i odnosa pojedinca i njegovog
mikro i makro miljea, korišćenjem teoretskih modela savremene razvojne psihodinamske školeteorije
objektnih odnosa i self psihologije i teoretskim konstruktima egzistencijalnofenomenološke
škole. Minucioznom selekcijom je realizovan izbor Almodovarov...ih filmova koji
omogućava sagledavanje dinamike razvoja likova sa fragilnim identitetom. Klinička psihologija i
psihijatrija u Almodovarovim likovima nailaze na entitete koji se paradigmatično uklapaju u
dijagnostičku kategoriju poremećaja ličnosti sa graničnom strukturom. Intenzivne emocije koje
pokreću ove ličnosti su frenetična potreba i žudnja za ostvarenjem bliskosti i njihov očajnički
pokušaj da ostvare autentičnu komunikaciju sa značajnim drugim. Ovakav koncept interponira sa
egzistencijalno - fenomenološkim stavovima u psihijatriji koji zastupaju ideju da je čovek od
momenta rođenja podvrgnut dejstvu društvenih sila koje određuju pojam „normalnosti“, tako da
psihopatologiju sa kojom se susrećemo u Almodovarovim filmovima prepoznajemo kao neuspeh
pojedinca da se prilagodi takvom zadatom konceptu normalnosti. Tragajući za istinom
skrivenom u slojevima umetničkog dela, razotkrivanjem paradoksalnog okvira u sklopu
komunikacijskih klišea, ovo istraživanje pruža perspektivu introjekcije fenomena
“paradoksalnog optimizma ”u mozaik psihološke i psihijatrijske teorije i prakse.
This research is a psychological and psychiatric analysis within the field of film arts, being
founded on the problematically defined research subject which refers to the phenomenon of
“paradoxical optimism”, specifically shaped in Pedro Almodovar’s interpretation. The
author’s focal point of interest in his films is the prototype of a hero who, in the European
culture of the late twentieth century, manifests the traumas of adjusting to the incoherent
structure of modern world and exhibits extreme, unpredictable, clinically conspicuous
behaviour. Owing to the complexity of the very subject of the research imposing the essential
question “whether the true encounter amongst human beings is still possible”, the research is
aimed at a deeper analysis of an individual and the relationship between the individual and
his/her micro and macro milieus, by using the theoretical models of the contemporary
psychodynamic developmental school – the object relations theory and self psycholog...y and
the theoretical constructs of the existential-phenomenological school. The meticulous
selection of Almodovar’s films enables understanding the dynamics of the development in
characters with a fragile identity. Clinical psychology and psychiatry in Almodovar’s
characters encounter entities that paradigmatically fit into the diagnostic category of
personality disorders with borderline structure. Intensive emotions that move these
personalities are a frenetic necessity and craving for achieving closeness and their desperate
attempt to establish an authentic communication with the significant other. This concept is in
accordance with the existential-phenomenological attitudes in psychiatry which suggest that
Man has been subjected to the effect of social forces determining the concept of “normality”.
Consequently, the psychopathology, encountered in Almodovar’s films, is recognized as an
individual’s failure to adjust to the given concept of normality. Searching for the truth hidden
within the layers of a work of art, revealing the paradoxical framework within the
communication clichés, this research provides a perspective of the “paradoxical optimism”
phenomenon introjection in the mosaic of the psychological and psychiatric theory and
practice.