Kolektivizam kao umjetnička strategija otpora: političnost slikarstva nakon 1960. godine
doktorska disertacija
Metapodaci
Prikaz svih podataka o zapisuDoktorand:
Simčić, IvaFakultet:
Интердисциплинарне студије Универзитета уметностиDatum odbrane:
13-09-2016Mentor:
- Mikić, Vesna
- Šuvaković, Miodrag
Članovi komisije:
- Čubrilo, Jasmina
- Dedić, Nikola
- Nikolić, Sanela
Sažetak
Doktorska disertacija “Kolektivizam kao umjetnička strategija otpora: političnost
slikarstva nakon 1960. godine” nastala je kao rezultat ispitivanja emancipacijskog
potencijala umjetnosti, pri čemu je pojam emancipacije ograničen na prevazilaženje
postojećeg stanja poretka odnosa moći u kontekstu 20. i ranog 21. vijeka. S obzirom na to
da je, kao sistem reprezentacije, umjetnost uvijek diskurzivno uslovljena, te određena
svojom performativnom društvenom ulogom, ona ne samo da doprinosi (re)produkciji
“realne stvarnosti”, te datom kontekstu “svojstvenih” modela subjektivnosti, već i
destabilizaciji uspostavljenog poretka odnosa moći, stvaranju novih oblika društvenog
uodnošavanja i iniciranju novih oblika subjektiviteta. Stoga je performativna
“priroda”/uloga umjetnosti uslov njenog emancipacijskog potencijala. U ovoj studiji je
uspostavljena hibridna interdisciplinarna (filozofsko-sociološko-političko-teorijska)
platforma kao osnova artikulacije odnosa između umjetnosti i id...eje društvene emancipacije,
u kojem [odnosu] se umjetnost “profiliše” kao konstitutivni element emancipacijskih
procesa, što i određuje njenu potencijalnu političnost.
S obzirom na to da društvena emancipacija pretpostavlja mogućnosti kreiranja novih oblika
društvenog uodnošavanja, novih društvenih formacija, odnosno, stvaranje novih oblika
života kolektiva, ideja kolektivizma/kolektivnog djelovanja osnova je za razumijevanje
kritičko-projektivnih umjetničkih motivacija. Kolektivno načelo, stoga, predstavlja bazu za
artikulaciju alternativnih umjetničko-političkih pozicija, koje se određuju kao radikalna
opozicija vodećim (ideološkim) kapitalističkim pretpostavkama. Ideja kolektivizma
definisana je u ovom istraživanju kao primarna strategija umjetničko-političkog otpora, te
kao agens i cilj društvene emancipacije, iako se unutar “novih” okolnosti 21. vijeka više ne
može govoriti o totalizirajućem projektu sveopšte društvene emancipacije, već isključivo o
privremenim emancipacijskim kretanjima u odnosu na koja umjetnost “dobiva” svoj
politični potencijal.
Kolektivističko-emancipacijske aspiracije umjetnosti prezentuju se u ovoj studiji kao
umjetničko-političke instance suprotstavljene hegemonoj kulturološkoj i društvenoj
“poziciji” slikarstva. Razvijanje teorijske osnove za mogućnosti njegove [slikarske]
političke deinstrumentalizacije, te potencijalne “integracije” u privremene emancipacijske
odnose, oblike i tokove u kontekstu kasnog 20. i “novog” 21. vijeka, usaglašano je sa
promišljanjem ne samo novih emancipacijskih društvenih modela i njihovih pojmovih
aparatura, već i same rekonceptualizacije kolektivizma u novim “post-političkim”
okolnostima 21. vijeka.
This doctoral dissertation “Collectivism as a strategy of art resistance: politicality of
painting after the 1960’s” is the result of research that investigated the emancipatory
potential of art that is restricted to the idea of overcoming existing power relations in the
contextual frame of the late 20th and early 21st century. Considering that art, as a system of
representation, is always discursively conditioned and determined by its performative social
role, it [art] not only contributes to the (re)production of the “actual reality” and
contextually distinctive modes of subjectivity, but takes part in processes that destabilize
current power relations, create new social connections and initiate the production of new
subjectivities. Art’s performative “nature”/role is therefore the main condition of its
emancipatory potential. In this study a hybrid, interdisciplinary (philosophical, sociological,
political, theoretical) platform is established as a base that will determine... relationships
between art and the concept of emancipation: in these relationships art figures as a
constitutive element of emancipatory processess – a position that defines its potential
politicality.
Bearing in mind that social emancipation presupposes a possibility to create now forms of
social relations, now social and collective-life formations, the notion of
collectivism/collective-action is a basis for understanding criticaly-projective art initiatives.
The collective principle is hence a foundation for defining alternative art attitudes
positioned as a radical opposition to the main (idological) premises of capitalism. In this
research the notion of the collective/of collectivism is established as a primary strategy of
art-political resistance and an agent and aim of social emancipation, while recognizing that
it is impossible to contemplate/discuss total social emancipation in the contextual frame of
the “new” 21st century: in the “new” century only temporary emancipatory movements that
initiate the politicality (political potential) of art can be considered.
In this study, collective, emancipatory art objectives are presented as art-political instances
that are opposed to a dominant cultural and social “position|”/role of painting. Developing a
theoretical base for its deinstrumentalization, its potential integration in temporary
emancipatory relations and forms and currents in the context of late 20th and “new” 21st
century, is shown to correspond not only to the elaboration of new, emancipatory social
models and their conceptual apparatuses but also to reconceptualization of the idea of
collectivism in the “post-political” era.